Ajurveda in joga sta neločljivo povezani, saj obe stremita k doseganju 4 življenjskih ciljev, znani kot purusharthas:
DARMA ali večni nauk
ARTA ali bogastvo in materialno ugodje
KAMA ali zadovoljitev pozitivnih želja
MOKŠA ali osvoboditev
Ajurveda in joga, vsaka s svojo vizijo integracije telesa, uma in duha, sta sestri, ki dopolnjujeta druga drugo.
Patanjali, oče joge, je v svojih Yoga Sutrah vzpostavil 8 veji sistem osebnega razvoja, znan kot aštanga joga, ki tvori elegantno in celovito pot rasti:
YAMA – etična disciplina
5 oblik vzdržnosti, ki pomagajo vsakemu človeku, ne glede ali vadi jogo ali ne, živeti boljše življenje: vzdržnost od nasilja, pretirane spolnosti, laganja, kopičenja in kraje.
NIYAMA – samodisciplina
5 zahtev osebne discipline: prakticirati čistost, zadovoljstvo, vzdržnost, preučevanje sebe in zaupanje v višjo silo.
ASANE – telesni položaji
Starodavni teksti razkrivajo okoli 840.000 različnih položajev.
PRANAJAMA – zavestno usmerjanje energije
Zavestno dihanje pomeni zavestno življenje. Nezavestno življenje pogosto daje vzpon za razvoj negativnih misli, občutkov in čustev. Če negativna duševna stanja – jeza, ljubosumje, odpor, strah, anksioznost, depresija in vse njegove različice – ne rešimo in jih ne očistimo iz sistema, se kopičijo in stagnirajo v globoko povezanih tkivih in nadijih (energijski kanali). Pranajama pomaga odpreti kanale, da se odstrani stagnacija in izkorenini patološki proces. Vitalni dih, prana, je most med telesom, umom in zavestjo. Z različnimi oblikami pranajame lahko očistimo nadije, razstrupimo organe in prebudimo določene marma energije, ki prinesejo popolno ravnovesje.
PRATYAHARA – neodvisnost čutov od zaznavanja zunanjih dejavnikov
Z učenjem opuščanja 5 čutov, krepimo nenavezanost od fizičnega sveta, kar je pomemben korak v meditacijo.
DHARANA – koncentracija
Neprestana in kontinuirana koncentracija na določen objekt kot je mantra ali vizualizacija.
DHYANA – meditacija
Pretok osredotočenega uma v zavest tukaj in zdaj.
SAMADI – stanje enosti
Spajanje individualnosti v univerzalnost, v kateri obstaja čista zavest, čista prisotnost popolnosti.
ASANE, DOŠE IN MARME
Določene jogijske asane umirjajo in uravnovešajo vse tri doše, vata, pita, kapa in aktivirajo marme, telesne in duševne energetske centre.
Položaji, ki stabilizirajo in prizemljujejo, umirjajo vata došo. Ti položaji se osredotočajo na predel medenice, spodnji trebušni predel in spodnji del hrbta. Vplivajo tudi na druge predele, ki jim vlada vata doša: črevesje, stegna, ušesa in okončine. Položaji večajo jasnost in stabilnost ter umirjajo nihanje čustev kot je anksioznost, nervoza in nesigurnost. Vata posamezniki se naj izogibajo preveč zahtevnim in napornim vajam. Na splošno se vata premika navzgor, zato so navzdol obrnjeni položaji ali predkloni koristni, saj pomagajo pomiriti vata došo. V teh položajih so stimulirane vse marme vzdolž hrbtenice.
Položaji, ki uravnovešajo pita došo se osredotočajo na solarni pleksus, predel popka in trebuha, vključno s predelom jeter, vranice, želodca, majhnega črevesa in srca. Vsi nazaj upognjeni položaji ali zakloni raztezajo ta področja in so dobri za pita došo. Navzdol obrnjeni položaji, v katerih se poveča pretok krvi v možgane povečujejo pita došo. Vsi obrnjeni položaji ali inverzije se naj izvajajo zmerno, ker stimulirajo pita došo. To še posebaj velja za stojo na glavi. Prav tako je potrebna zmernost pri položajih, ki povečujejo notranjo vročino, ker bodo vznemirili pita došo.
Položaji, ki uravnovešajo kapa došo so stimulativni, živahni in izzivalni. Ti položaji se osredotočajo na glavo, prsni koš in želodec. Usmeriti jih je potrebno v večanje vzdržljivosti, energije in srčnega utripa. Za kapa došo so dobri vsi stoječi položaji in zasuki, predvsem ti, ki odpirajo prsni koš, zlasti z dvigom rok nad glavo. Posameznik s prekomerno telesno težo naj bo previden pri obremenitvah ali pritiskih na sklepe.
Vsaka asana stimulira mnoge marme, kar se zgodi skozi tri mehanizme:
- Raztegovanje povezanih tkiv v katerem ležijo marme.
- Direkten pritisk marme s površino ali drugimi telesnimi deli.
- Pretok prane v določene marme skozi prana nadije (subtilne kanale).
Jogijski položaji so zelo koristni za stimulacija marm, kar je primerljivo s terapevtskimi prijemi telesnega pritiska ali marma masažo. Recimo, asane, ki raztezajo prsni koš stimulirajo marme v tem predelu, katere so funkcionalno povezane s pljuči.