Človek je večdimenzionalno bitje in njegovo zavedanje se kaže na več ravneh. V naši kulturi nas učijo, da imamo samo eno telo. Fizično telo. Medtem ko imamo v resnici 5 svetih teles ali koš – fizično, čustveno, mentalno, astralno in duhovno telo, ki so med seboj neposredno povezana in se prelivajo iz materialnih v eterične, tako rekoč iz zunanjih v notranje. To je ena izmed najstarejših upodobitev telesa indijske filozofije in jo najdemo že v Upanišadah – resnica je prekrita, ker se skriva za 5 plastmi.
Vseh 5 ravni zavedanja je povezanih skozi Mano vaha srotas ali kanale uma, ki zajemajo celotno telo. Vsaka raven ima svoj ustrezni način zavesti in je odvisna od prehrane, dihanja, izkušenj, znanja in blaženosti. Mano vaha srotas se odpira v čutne organe (vrata zaznave), sinaptične prostore med nevroni in marmami, zato marme povezujejo zaznavanje, duševno delovanje ter telesno in duševno izkušnjo.
Dokler se oklepamo koš ne moremo doseči mokše, čistosti na vseh področjih. Večje kot imamo zavedanje kdo smo in kako smo sestavljeni, večje imamo možnosti obvladovanja sebe in posledično sveta okoli sebe.
ANNAMAYA KOŠA: fizično telo
Tukaj gre za močan vpliv družbe in kulture. To je edinina oprijemljiva plast, ki je sestavljena iz petih elementov narave, čutov ali TATVE, ki tvorijo fizično telo (kosti, mišice, tkiva, organi, sistemi, DNK, celice,…) in nas vodi, da verjamemo, da obstajamo: zemlja, ogenj, voda, zrak in prostor. Eden od gradnikov fizičnega telesa je uživanje hrane, ki nam daje energijo in vpliva na počutje. Pri uporabi telesa skrbimo, da ne zakrnimo in telo ohranimo gibčno, za kar je najprimernejša joga; na drugi strani pa telo potrebuje ustrezen počitek, fizični in psihični, da je um stabilen in miren.
Marma: Trik
Jogijska praksa: čiščenje telesa (shatkarma) in praksa asan.
PRANAMAYA KOŠA: energijsko telo
Na pransko telo so vezani nadiji, čakre in biomagnetno polje. Pranamaya koša označuje vitalno raven telesa, ki z energijo oskrbuje tako fizično kot duhovno telo. Iz materialnega vidika zajema krvni obtok, dihalni sistem in presnovni trakt, na eterični ravni pa nadije ali energijske kanale, po katerih se pretaka prana. Pranamaya koša predstavlja most med telesom in umom.
Marma: Nabhi
Jogijska praksa: pranajama, hoja v naravi, kjer se napolnimo z energijo.
MANOMAYA KOŠA: informacijsko ali mentalno telo
Je software telesa, sestavljeno iz procesa razmišljanja. Ta plast telesa je instrument za zbiranje informacij prek čutnih vtisov in tudi sedež vseh želja, potreb, občutkov, strahov in spominov. Tu se tako rekoč stalno prenašajo nezavedna sporočila med plastmi telesa. Vpliva na aktivnost možganov in celotnega živčnega sistema. Lahko ga izključimo v času globokega spanca.
Marma: Surya
Jogijska praksa: pratyahara (umik čutov) in meditacija pomagata pri sproščanju »blokad«, ki so vezane na obsesivne misli in duševne komplekse, kateri se pojavljajo na tej ravni zavedanja.
VIJNAMAYA KOŠA: astralno telo ali telo modrosti
To je telo inteligence, ki opazuje, ločuje, analizira, tehta in interpretira informacije, ki jih zbira manomaya koša. V idealnem primeru se na tej ravni zavesti sprejemajo odločitve, ki vodijo k zavestnemu ravnanju. Astralno telo izkusimo med sanjanjem. Zajema funkcije višjega uma, tudi voljo. Od tu naprej govorimo o subtilnih telesih. Nekdo, ki ima manj razvito vijnamaya košo je nekdo, ki se vedno odziva na okoliščine brez zavedanja, da okoliščine ustvarja sam. Ta oseba ne deluje proaktivno. Aktivirano četrto telo nas razločuje od živali, saj imamo sposobnost usmerjanja lastnega življenja in ne samo glede na instinkt. Hrana tega telesa je duhovno razumevanje.
Marma: Jatru
Jogijska praksa: jame in nijame.
ANANDAMAYA KOŠA: telo blaženosti
V središču koš se nahaja blaženost. To raven zavesti, ki vsebuje bistvo posameznikove duše (atman), dosežejo tisti, ki se razumejo s seboj in svetom in na katere ne vplivajo niti karma ali samskara niti kleše. Anandamaya koša je najbolj subtilno telo, stanje homogenega zavedanja. V tem stanju ni evforije zadovoljstva ali nezadovoljstva, saj sta preseženi. Veliko je kot zrno in leži zraven srca. Sreča je njegovo naravno stanje, kjer se tudi skriva. Vse prejšnje plasti hranijo blaženo telo.
Marma: Ajna
Jogijska praksa: karma joga, bhakti joga in raja joga oz meditacija.
Vsaka energijska točka je povezana z umom (manas) in neposredno komunicira z zaznavo, mislijo in čustvi. Vsaka marma je povezana tudi z intelektom posameznika (buddhi) prek spoznavanja, zadrževanja in spomina, ker so marma točke vrata v živčni sistem in z njim povezane mentalne sposobnosti. Podzavestni spomini, omenjeni zgoraj v naši razpravi o univerzalnem umu in individualnem umu, so shranjeni v globokem vezivnem živčnem tkivu (majja dhatu). Do teh spominov je mogoče neposredno dostopati s stimulacijo marma točk, saj so del živčnega tkiva (majja dhatu). Marme so neločljivo povezane z umom prek medijev živčnega tkiva (majja dhatu) in kanalov uma (mano vaha srotas).
Obstaja dinamično medsebojno delovanje med umom in energetskimi točkami in razumevanje tega odnosa je bistveno za zdravljenje. V zdravstvenem sistemu so marma točke mesta vitalnosti, kjer zavest zacveti in cveti. Čisto zavedanje graciozno teče skozi vrata marme in tako kot se vse reke končno zlijejo v ocean, se vsa pranična energija, ki teče skozi marme, končno zlije v ocean zavedanja.
Vendar, ko um zastane ali se zamaši, je pretok prane podobno oviran kot stagnirajoča ali onesnažena reka in to marme odražajo. Blokada pri marmi je oviran pretok zavedanja. Če je um pretirano aktiven, to marme odražajo in postanejo boleče ali občutljive. Podobno se motnje na ravni marme odražajo v umu – razkrivajo inherentno povezavo med umom in telesom. Zato je za hitro duhovno evolucijo koristen obsežen program uma in telesa; program, ki združuje meditacijo in dihanje s postopki čiščenja telesa in živčnega sistema.
Vse dobro 🙂